ساختار نخستین گیاهان

 

 
  درختان محلی جزیره ، بعنوان گنجینه های طبیعی ، جذاب و زیبا هستند. درخت لور یا انجیر معابد ، معروفترین درخت جزیره کیش است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می کند. پوست کهنسال درخت لور و برگها و ریشه هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می سازد. این درختان ریشه هایشان طوری رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.
 

 رشد  و نمو اساسا از پدیده‌های مهم در طی انتوژنی گیاهاست. رشد و نمو تحت تاثیر عوامل متعدد محیطی و ژنتیکی قرار دارند. البته عامل مهمتعیین کننده  الگوهای  رشد  و نمو ،  پایگاه ژنتیکی دارد.  رشد (growth) عبارت است از تغییرات كمی وافزایش غیر قابلبرگشت در ابعاد یک اندام و یا یک موجود. از مجموع  چند  بافت  یکاندامپدید می‌آید. درگیاهاندانه‌داراندامهای رویشی و زایشی وجود دارند. اندامهای رویشی شاملریشه ،ساقه،برگ و اندامهای زایشی شاملگل ،میوه ودانه است. ریشه و ساقه  را از آن  جهت  اندامهای رویا می‌نامیم که با جذبآب و نمکها و انجامفتوسنتز سبب ماده سازی ، رشد و رویش گیاه می‌شود.

 

 کلیک کنید



:: برچسب‌ها: ساختار نخستین - گیاهان-تک لپه - دو لپه- اپیدرم- پوست- استوانه مرکزی- بافتها- رشد- برش عرضی - مریستم-,
نويسنده : مهين حبيبي


سرطان خون و انواع کم خونی ها

سرطان خون و انواع کم خونی ها



:: برچسب‌ها: تشخیص - درمان- مزمن- ارزیابی- بیمار- خونریزی- کمرنگی خون- هیپوپرولیفراتیو- مگالوبلاستیک- کمبود مواد رنگین- ترومبوز,
نويسنده : مهين حبيبي


اضطراب در امتحان

 

درك مفهوم اضطراب ، نقش عمده اي در شناخت و فهم مشكلات ناشي از اختلالات اضطرابي كودكان ونوجوانان ايفا مي كند .كلمه اضطراباصطلاحاً براي توضيح و تشريح گونه هايمختلف و متنوعي از واكنشهاي عاطفي ، حركتي و زيست شناختي درمقابل احساس خطر بكار مي رود . احساساتي از قبيل ناراحتي و ترس از اينكه حادثه ترسناك و ناگواري اتفاق خواهد افتاد ، ازجمله نشانه هاي اصلي، اختلال اضطرابي دركودكان ونوجوانان محسوبمي شوند .
يك نوع از اين اختلالات اضطرابي كه در محيط هاي آموزشي  زياد مشاهده‌مي شود اضطراب امتحان examinaton Anexity است كه رابطه تنگاتنگي باعملكرد و پيشرفت تحصيلي هزاران دانش- آموز دارد . دانش آموزي كه دچار اضطراب امتحان‌‌مي باشد ، با وجوداينكه مطالب و مفاهيم وموضوعات درسي را فرا گرفته است قادربه ارائه و بيان آموخته هاي خود نيست . اين دانش آموزان يا دانشجويان ،نخست دچارنوعي دل مشغولي ذهني هستند و دوم درباره تواناييهاي خود ، نظر منفي داشته و از خود ارزيابي شناختي منفي دارند . اين دو عامل موجب عدم تمركز حواس و واكنشهاي زيست شناختي نامطلوب ،  افزايش ضربان قلب ،هيچان و تهوع و عدم تمركزحواس‌‌مي‌شود. پژوهشهاي مختلف نشان داده است كه اضطراب مادر بسياري از اختلالات رواني است . اين موضوع اهميت اين اختلال و تلاش براي درمان آن را روشن مي سازد .

 اضطراب را كه آشفتگي و پريشاني ویژگی آن است وآموخته هاي قبلي را مغشوش و عملكرد فرد را مختل مي سازد ، نمي توان براي مدت زيادي تحمل كرد . بنابراين بايد پس از شناخت عوامل و ريشه هاي ايجادكننده آن ، به درمان آن همت گمارد .



:: برچسب‌ها: اضطراب - استرس - امتحان - دانش آموز- معلم - پرسش- کاهش- درمان -والدین - مطالعه- روش صحیح,
نويسنده : مهين حبيبي


راهنماي حل مسائل دود مانه

 

لطفا" كليك كنيد



:: برچسب‌ها: دود مانه - شجره نامه - بيماري- اتوزومي- وابسته به جنس- غالب- مغلوب- احتمالات-,
نويسنده : مهين حبيبي


سوالات زيست شناسي كنكور سراسري از 90-84

 

فصل 8 زيست شناسي پيش دانشگاهي



:: برچسب‌ها: فتوسنتز - تنفس سلولي-كلروپلاست- ميتوكندري- تست- كنكور سراسري-هوازي- بي هوازي,
نويسنده : مهين حبيبي


فراخوان بانك سوالات مسابقات آزمايشگاهي زيست شناسي

گروه آموزشي درس زيست شناسي استان در راستاي تحقق برنامه عملياتي مصوب سالانه خود با هدف بهبود كيفيت مسابقات آزمايشگاهي، تبادل تجربه ،غني كردن بانك سوالات ، اقدام به اين فعاليت نموده است .

براي دريافت بخشنامه مذكور كليك كنيد



:: برچسب‌ها: فرا خوان- بانك سوال- زيست شناسي- مسابقات آزمايشگاهي- ,
نويسنده : مهين حبيبي


معرفي كتاب

                                

                                                  بيولوژي سولومون



:: برچسب‌ها: كتاب- بيولوژي - سولومون- ويروس- قارچ- گياهان- جانوران- تنوع- فرمانرو - سيستماتيك,
نويسنده : مهين حبيبي