فراخوان تهيه و جمع آوري محتواي الكترونيكي (درس افزار) مرتبط با كتب زيست شناسي

                              

        براي دانلود بخش نامه كليك كنيد      

      

 



:: برچسب‌ها: جشنواره , محتواي آلكترونيكي , زيست شناسي, درس افزار,
نويسنده : مهين حبيبي


دنياي جانداران

 اژدهاي كومودو


اژدهاي كومودواین حیوان وحشتناک بزرگترین سوسمار دنیاست . شکارچی سنگین اما سریع . اوا دارای پاهای قدرتمند و چنگالهای تیزی است که از آنها برای به زیر کشیدن طعمه استفاده می کند . اژدهای کومودو بسیار نادر گشته . انها فقط در جزایری خاص از اندونزی یافت می شوند.

               این حیوان وحشتناک بزرگترین سوسمار دنیاست .

             شکارچی سنگین اما سریع .

              اودارای پاهای قدرتمند و چنگالهای تیزی است که از آنها برای

             به زیر کشیدن طعمه  استفاده می کند .

              اژدهای کومودو بسیار نادر گشته .

              آنها فقط در جزایری خاص از اندونزی یافت می شوند.

اسم علمی: 
 وارانوس کومودنسیس
varanus  komodoensis
اندازه : قد تا 3 متر (10 پا) وزن تا 150 کیلوگرم (330 پوند)
محل زیست: چمنزارها – کناره رودخانه ها
رژیم غذایی : خزندگان ، پرندگان ، پستاندران متوسط الجثه شامل گوزنها و خوکهای وحشی همچنین از لاشه حیوانات تغذیه می کند.
نحوه تولید مثل : ماده در حدود 12 تخم در زمینهای ماسه ای می ریزد                        پراکندگی: ناحیه کومودو و مناطق اطراف و جزایر اندونزی
كومودو بزرگترین خزنده سمی دنیا است
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دانشمندان استرالیایی با آزمایش گونه ای نادر از خزندگان به اسم "کومودو" دریافتند که این حیوان بزرگترین خزنده سمی دنیا است.
کومودو خزنده بسیار نادری است که در استرالیا و نیوزلند زندگی می کند. این خزنده به دلیل جثه بزرگی که دارد به "اژدهای کومودو" معروف است.
کومودو شکاری را که به دام انداخته گاز می گیرد و سپس آن را درحالی که غرق خون است رها می کند و منتظر می ماندکه حیوان ضعیف شود و توانایی خود را در دفاع از دست بدهد. در این موقع به شکار خودنزدیک می شود و آن را قربانی می کند.
تاکنون جانورشناسان عقیده داشتندکه عمق زخمی که در اثر این گازگرفتگی در طعمه ایجاد می شود علت مرگ آن است امااکنون محققان دانشگاه ملبورن که نتایج یافته های خود را در مجله علمی PNAS منتشرکرده اند کشف کردند که در بزاق دهان این حیوان خزنده سم بسیار خطرناکی وجود دارد که شکار را می کشد.
این محققان با بررسی یک مدل رایانه ای و تکنیک تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی موفق شدند یک سری از غدد کوچک زهر را در دهان این حیوان شناسایی کنند. سپس با دستگاه طیف نگار محتویات این غددزهری بررسی و مشاهده شد که سموم کشنده مختلفی در این غدد وجود دارند که پس از ورودبه بدن شکار، اول آن را به شدت ضعیف می کنند و بعد شکار تحت یک شوک نورونی شدیدقربانی می شود.

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: جانداران , عجيب , جالب , ,
نويسنده : مهين حبيبي


طرح درس روزانه
نويسنده : مهين حبيبي


معرفي كتاب
نويسنده : مهين حبيبي


بارم بندي دروس زيست شناسي مقطع متوسطه
نويسنده : مهين حبيبي


غده تيروئيد

 

مقدمه

 

غده تیروئید  با  وزن تقریبی  15 گرم  به عنوان  یکی از مهمترین غدد درون  ریز بدن است  که جلو گردن قرار  دارد.این  غده  با  ساخت  دو هورمون  عمده ( تیروکسین و تیرونین ) در سالهای نخست پس از تولد در تکامل مغزوپس از تولد درسوخت و ساز ، رشدسلولهای انسانی نقش دارد به نحوی که در کشور های پیشرفته  به دلیل اهمیت فعالیت  این غده  نوزادان   پس از  تولد  از  لحاظ  کار کرد   طبیعی  غده  تیروئید موردارزیابی و  غربالگری  واقع می شوند .



:: برچسب‌ها: غدد, تيروئيد , اختلالات , بيماري ها,
نويسنده : مهين حبيبي